Profilmanual 2024
Profilmanualen er en guide med retningslinjer for bruk av de ulike profilelementene. Den gir også inspirasjon til hvordan profilen kan brukes på ulike flater. Vi ber deg om å se gjennom denne manualen før du tar i bruk de andre profilelementene.
I manualen kan du lese mer om logobruk, grafisk rammeverk, designelement, farger, fonter, ikoner, illustrasjoner etc.
Den grafiske profilen er en viktig del av TS Group merkevare. Profilmanualen inneholder retningslinjer for hvordan skal profilen tas i bruk. For å bygge vår identitet på en riktig måte må malene følges.
LOGO
Logoen til TS Group består av en sammensmeltet T og S. Den stående versjonen er den foretrukne, i fargeversjon, evt hvit versjon på grønn bakgrunn.
Den hvite versjonen kan også benyttes på andre mørke flater/bilder, og er spesielt fin på bilder med mørkegrønt filter. Pass da på at logoen plasseres på rolig bakgrunn.
Logoen skal alltid ha mye luft rundt seg - minimum lik 1,5 x høyden på "TS GROUP".
Logopakke er tilgjengelig i filformatene AI, EPS, PDF og PNG, og i fargene CMYK, RGB, SORT og HVIT.
Logoen finnes også i en liggende versjon. Denne er uten TS foran firmanavnet.
Som beskrevet over skal den ha godt med luft rundt seg, og den hvite versjonen skal plasseres på rolig bakgrunner med god kontrast.
Logopakke er tilgjengelig i filformatene AI, EPS, PDF og PNG, og i fargene CMYK, RGB, SORT og HVIT.
Versjoner av symbol- logo uten navn.
TYPOGRAFI
Typografi er en viktig del av den visuelle profilen. TS Group skal fremstå sterk, solid og ordentlig. JT Marnie font har mye personlighet - noe som hjelper i visuell kommunikasjon. Fonten lastes ned via linkene under. Extra Bold versjon skal kun brukes i i overskrifter, i versaler, mens Regular og Light benyttes til ingress, kortere innledningstekster eller til bildetekster.
JT MARNIE EXTRA BOLD
JT MARNIE MEDIUM/REGULAR
Bruk av JT MARNIE Extra Bold i overskrift (eksempel)
Bruk av JT MARNIE Medium i overskrift (eksempel)
Fonter til Officemaler og websak
Calibri er en systemfont og de fleste pc-er har den installert. Den skal brukes i Powerpoint, e-post signatur, brevmal osv. Kan brukes Light, Regular og Bold.
FARGER
Identitet består av primærfarger, sekundærfarger og støttefarger.
TS Green skal brukes som signalfarge, TS Apricot og TS light Green skal brukes i detaljer og elementer.
Men bruken av fargene må balanseres slik at det totale utrykket har harmoni.
Støttefarger er best egnet som bakgrunn.
Primærfarge
TS Green
PMS: 3292
CMYK: 91-44-64-33
RGB: 0-88-81
HEX: #005851
Sekundærfarger
TS Apricot
PMS: 472 C
CMYK: 7-44-60-1
RGB: 232-160-108
HEX: #d99e75
TS Light Green
PMS: 3288
CMYK: 99-3-68-12
RGB: 0-144-116
HEX: #009074
Støttefarger
TS Apricot light
PMS: 475 C
CMYK: 5-16-20-0
RGB: 235-214-198
HEX: #ebd6c6
TS Grey
PMS: Cool Gray 1 C
CMYK: 10-7-8-0
RGB: 234-234-234
HEX: #eaeaea
Slagord
Slagord løfte om hva merkevaren vår kan gjøre for kunden. Eller hva vi ønsker at merkevaren vår helst skal assosieres med. Vårt slagord er presist og kortfattet. Et slagord som er enkelt å uttale, enkelt å huske, og som underbygger selve logoen og virksomheten vår.
Bruken av slagordet må velges etter media.
Med ikon
Slagord brukes med ikon og vertikal strekk, alltid.
Motto
Mottoet definerer hva vi leverer til markedet. Den brukes som tittel
på forskjellige materiell som annonser, brosjyrer og andre medier.
Bransjeuttrykk
Dette “stempel” kan brukes når det er aktuelt på presentasjoner.
Forretningsområder ikoner
Vi har tre forretningsområder.
Hvert segment har et dedikert ikon/figur.
Tjenesteområder ikoner
Vi har tre tjenesteområdene.
Hvert har et dedikert ikon/figur.
Profilelement
Dekormønster
Mønsteret er et grafisk dekorelement.
Det kan benyttes som bakgrunn og i dekorflater
Profilelement
Ikoner mønster
Mønsteret er et grafisk element.
Det kan benyttes som dekor på trykk og på nett.
Profilelement
Dekormønster
Mønsteret er et grafisk dekorelement.
Det kan benyttes som bakgrunn og i dekorflater
Tittel med vertikal strek
Titlene er ledsaget av en tynn vertikal linje til venstre.
Se eksemplene på brosjyrer, annonser, osv.
Profilelement
Bilder symbol
Det er mulig å bruke logosymbolet som område for bilder.
Bildeprofilen
Bildene skal vekke målgruppens interesse. De skal formidle budskap og opplevelser, og gjennom sitt innhold og uttrykk styrke det etterlatte inntrykket av TS Group.
Stilen på bildene skal ha en varm fargetone, med gode kontraster.
De mørke områdene i et bilde skal være med å forsterke dybden.
Fotostil
• Bildene skal føles naturlige
• Bildene skal ikke bære preg av overdreven bildebehandling.
• Det svarte i bildene skal være dyp svart
• Bildene skal ha en varm tone
• Hudtoner skal være naturlige
Fotostil - portretter / To alternativer
Miljøbildene skal brukes enten med duotone, eller med hvitt fargefilter.
På denne måten forminskes inntrykket av tungt og grått industrielt preg.
Med grønn dyp toner
Medium Shot portretter med grønne toner i bakgrunnen, gir en visuell signatur spesifikk for TS Group.
Det skal være god dybdeskarphet i ansiktet og uskarp bakgrunn.
Med naturlig utrykk
Portrettene skal ha naturlige, men klare farger. Det skal være fokus på personen, men man skal ane omgivelsene. Det bør være god dybdeskarphet i ansikt og en uskarp bakgrunn. Det er fint å ta bildene i omgivelser hvor det er godt med dybde
i bakgrunnen. Klær i nøytrale farger anbefales.
Visuelt signatur element
På digitale eller trykte medier bruker vi dette gjennomsiktige rektangelet med logosymbolet kuttet ut.
Intensiteten, størrelsen og må tilpasses det valgte bildet. Valget av den grønne og Aprikos-modellen må
også gjøres ut fra bildene. En gjennomsiktighet på 80%-85% er en base, men denne kan endres.
SoMe / Linkedin
Digitale annonser
Web bannere
Print annonser
Rollup
Messestand
Årsrapport
Rapport
Bildekor
Bildekor
Nyhetsbrev / Managment Letter
Arbeidklær
Hjelm
Kjeledress
Visitkort
Her laster man ned produksjonsfiler til visittkort.
Powerpoint
Powerpoint mal er enkel å bruke og følger TS Group sin profil.
Epost signatur
Epost signatur
Det kan skje at teksten blir blå ved videresending. For å unngå dette må all skrift settes fra automatisk til SVART både på nye og svar / videresend. Se bilde for forklaring.
Brevark
Kursbevis
Konvolutt
Her ser man eksempler på TS sine konvolutter.
SOSIALE MEDIER
FACEBOOK / INSTAGRAM